"What we call 'normal' is a product of repression, denial, splitting, projection, introjection and other forms of destructive action on experience. It is radically estranged from the structure of being. The more one sees this, the more senseless it is to continue with generalized descriptions of supposedly specifically schizoid, schizophrenic, hysterical 'mechanisms.' There are forms of alienation that are relatively strange to statistically 'normal' forms of alienation. The 'normally' alienated person, by reason of the fact that he acts more or less like everyone else, is taken to be sane. Other forms of alienation that are out of step with the prevailing state of alienation are those that are labeled by the 'formal' majority as bad or mad." 

R. D. Laing, The Politics of Experience

torsdag den 25. oktober 2007

Hvorfor denne blog?

Jeg har, inspireret af Patricia Lefave, Philip Dawdy, "Spiritual Recovery" og mange, mange andre, igennem længere tid overvejet at oprette min egen blog. Jeg må indrømme, at jeg ikke ligefrem har finkæmmet det danske blogmarkedet, fordi jeg hurtigt fandt, hvad jeg ledte efter "over there", men psykiatrikritiske blogs på dansk er åbenbart et særsyn. I betragtning af at det ellers vrimler på de danske psykiatrirelaterede sites med den velkendte mainstream-misinformation (løgne og fortielser), syntes jeg det var på allerhøjeste tide at skabe en lille smule modvægt. Specielt siden jeg, takket være mine tysk- og engelskkundskaber, har adgang til et nærmest uudtømmeligt reservoir af information, virkelig information, som bloggen gerne vil give så meget som muligt videre af til danske psykiatri-overlevere og -brugere. Ikke mindst også fordi adgangen til denne information har betydet og betyder stadigt så enormt meget for min egen recovery, at jeg tænker andre måske også kan have lidt gavn af den.

Hvis du selv har en kritisk blog eller hjemmeside, lad mig høre fra dig!

Indlæggene vil hovedsagligt bestå af egne tekster og oversættelser af tyske og engelske artikler, blogentries og lignende, hvor det lykkes mig at få grønt lys fra forfatteren/copyright-indehaveren.

Kommentarer er velkomne! Men hvor de ikke vedkommer sagen eller hvis de benytter sig af et diskriminerende, sårende eller groft sprog, vil de omgående og uden varsel blive slettet. Denne blog er for folk med et åbent, frit sind, der kan lide at tænke selv og tør have deres egne meninger. For alle andre findes der rigeligt med andre steder at henvende sig til på nettet.

Ingen kommentarer: