"What we call 'normal' is a product of repression, denial, splitting, projection, introjection and other forms of destructive action on experience. It is radically estranged from the structure of being. The more one sees this, the more senseless it is to continue with generalized descriptions of supposedly specifically schizoid, schizophrenic, hysterical 'mechanisms.' There are forms of alienation that are relatively strange to statistically 'normal' forms of alienation. The 'normally' alienated person, by reason of the fact that he acts more or less like everyone else, is taken to be sane. Other forms of alienation that are out of step with the prevailing state of alienation are those that are labeled by the 'formal' majority as bad or mad." 

R. D. Laing, The Politics of Experience

torsdag den 17. juli 2008

Criticism Anxiety, del III - Establishmentets journalistiske fodfolk

I diskussionen om min kritik på Outsiderens artikel "Psykoser er et forsvar" - og Outsideren nr. 64 i sin helhed - henviser bladets ansvarshavende redaktør til Outsiderens journalistiske retningslinier. Dér hedder det, som vigtigste punkt:

"Journalistik er aldrig de gode mod de onde. Det er altid de onde mod de onde, så vær ikke naiv"

Det kan nu meget vel være, selv om jeg ikke er meget for at bruge bedømmelser som "ondt" eller "godt", men jeg spørger mig dog, om det betyder, at journalistik simpelthen er kunsten at sælge establishmentets veletablerede løgne til endnu flere som "sandheder" - hvilket jeg er tilbøjeligt til at tro når jeg ser på mainstream-medierne generelt, ikke kun Outsideren - og om folk som Evelyn Pringle eller Pulitzer Prize-finalist Robert Whitaker så måske bare er naive, og slet ikke journalister? I så fald vil jeg altså også meget hellere være "naiv" end journalist.

Ingen kommentarer: