"What we call 'normal' is a product of repression, denial, splitting, projection, introjection and other forms of destructive action on experience. It is radically estranged from the structure of being. The more one sees this, the more senseless it is to continue with generalized descriptions of supposedly specifically schizoid, schizophrenic, hysterical 'mechanisms.' There are forms of alienation that are relatively strange to statistically 'normal' forms of alienation. The 'normally' alienated person, by reason of the fact that he acts more or less like everyone else, is taken to be sane. Other forms of alienation that are out of step with the prevailing state of alienation are those that are labeled by the 'formal' majority as bad or mad." 

R. D. Laing, The Politics of Experience

lørdag den 8. december 2007

Dem - og os

Outsideren har ansat en ny journalist: Morten. Morten er "gammel" 68er - ja, netop, DEN slags - har skrevet bl.a. for Information i en årrække og været på DR, P1's dokumentarafdeling. Indimellem skulle der ske noget andet. Morten skulle udleve sine 68-ambitioner på et mere politisk korrekt level, end journalistiken tillader det: Han valgte at arbejde på et herberg i tre år. Med hjemløse, alkoholokere og, ja, "skizofrene", som han valgte at udtrykke sig.

Da røg den politiske korrekthed sig en tur - og klappen gik ned for mig. Fuldstændigt og aldeles. Havde nok en af mine "overfølsomme" dage.

Ja, nej... Jeg tror nu, Morten er helt ok, bortset altså fra det med "de skizofrene", og bortset fra at han er "gammel" 68er, af DEN slags...

__________


Undskyld, Morten! Jeg ved godt, jeg er sk...fræk, og at du ikke mente det sådan. Trænger bare af og til til at UDLEVE min frækhed, efter den har været spærret inde i godt og vel 40 år. Og i dag gik det altså ud over dig.

Det første og sidste tag til denne post er iøvrigt ment begge veje: "gammel" 68er, DEN slags...

Ingen kommentarer: