"What we call 'normal' is a product of repression, denial, splitting, projection, introjection and other forms of destructive action on experience. It is radically estranged from the structure of being. The more one sees this, the more senseless it is to continue with generalized descriptions of supposedly specifically schizoid, schizophrenic, hysterical 'mechanisms.' There are forms of alienation that are relatively strange to statistically 'normal' forms of alienation. The 'normally' alienated person, by reason of the fact that he acts more or less like everyone else, is taken to be sane. Other forms of alienation that are out of step with the prevailing state of alienation are those that are labeled by the 'formal' majority as bad or mad." 

R. D. Laing, The Politics of Experience

lørdag den 8. december 2007

Paranoid kampagneføring?

"Det er jo hetz mod psykiatrien! Du fører en kampagne mod psykiatrien!" kom det forleden fra en person, der havde besøgt min blog. Personen har fuldstændig ret. På en måde. Selv om, som jeg ser det, jeg bare siger min mening om denne institution, baseret på de fakta om den, jeg har fået kendskab til. At min mening ikke ligefrem er en positiv en, hænger uløseligt sammen med de fakta om psykiatrien, jeg har bragt i erfaring. Tilstået, somme tider bliver jeg måske en anelse sarkastisk. Min måde, at give udtryk for en del af den vrede, der til stadighed af og til overmander mig, når jeg ser mig konfronteret med endnu et overgreb, endnu en lodret løgn og/eller endnu et brud mod menneskerettighederne. Det er måske ikke helt så diplomatisk, som det burde være. Jeg vil prøve, at bedre mig, og dyrke en del mere Zazen.

Densamme person kaldte mig også for "paranoid". Jeg har to kommentarer til det:

1. "Paranoia er ikke andet end at kende til alle fakta." -William S. Burroughs. Set i dette lys, må jeg takke personen mange gange for komplimentet! Jeg har også brugt oceaner af tid, energi og nerver på min research. Nerver, ja. Det er nemlig ikke altid lige nemt, at f.eks. høre folk fortælle om deres oplevelser med og i denne institution. Slet ikke, når man ved, at det meget nemt kunne have været én selv, der havde måttet opleve den slags, og når man ved, at lignende foregår utallige steder i verdenen, utallige gange hver evig eneste dag, uden at nogen af dem, der har magten og indflydelsen til det, befinder det nødvendigt at gribe ind og få gjort en ende på det. Det koster nerver.

2. Lyt til det her.

Ingen kommentarer: