"What we call 'normal' is a product of repression, denial, splitting, projection, introjection and other forms of destructive action on experience. It is radically estranged from the structure of being. The more one sees this, the more senseless it is to continue with generalized descriptions of supposedly specifically schizoid, schizophrenic, hysterical 'mechanisms.' There are forms of alienation that are relatively strange to statistically 'normal' forms of alienation. The 'normally' alienated person, by reason of the fact that he acts more or less like everyone else, is taken to be sane. Other forms of alienation that are out of step with the prevailing state of alienation are those that are labeled by the 'formal' majority as bad or mad." 

R. D. Laing, The Politics of Experience

torsdag den 9. oktober 2008

Er du da helt sindssyg, mand! - Sproglig diskriminering i medierne

Jeg gad godt vide, hvad Politikens Anders Legarth Schmidt ville sige til at blive kaldt for "sindssyg"... Nu er det nok illusorisk at forvente et "mennesker i (eksistentielle/psykiske) krisetilstande" af establishmentets journalistiske fodfolk, men måske var det værd at overveje en anelse mindre "ladede" begreber som "psykisk syg" eller "sindslidende" en anden gang??
_______________

Update: En mere indholdsmæssig kritik af artiklen findes i kommentarsektionen.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg synes nu også at historien har yderligere en knap så heldig konstatering - når ombudsmanden bliver fremhævet som én der reelt kan gøre noget.
som jeg tidligere har været inde på så undrer jeg om han bliver brugt som en narresut overfor bla de psykisk syge - forstået på den måde, at hvis bare han går ind i sagen så er alt godt og vel - hvilket jo noget vrøvl.

Marian sagde ...

Tak Harning! For en mere indholdsmæsig kritik af artiklen. Jeg er helt enig. Kunne bare ikke i dag. Midlertidigt burn out, eller sådan.

Marian sagde ...

...men jeg skulle altså lige af med min frust over disse sproglige uhyrligheder, som man mener, man bare sådan kan tillade sig, gang på gang. Det her er jo bare et af desværre ret talrige eksempler.

Hvad jeg for øvrigt mener om det også i denne artikel igen forlydende ramaskrig efter flere sengepladser, kan læses her.